Technologie als instrument bij coaching van chauffeurs

Van elektrificatie tot vergrijzing en van strengere regelgeving tot toenemende klanteisen: de uitdagingen in transport nemen snel toe. Wie de juiste beslissingen wil blijven maken, zal zijn grip op mens en materieel moeten optimaliseren. Tijdens het ITT Event op donderdag 22 mei 2025 wordt duidelijk hoe digitalisering daarbij kan helpen. Country manager Chris Boogaard van Platform Science (voorheen Trimble) legt in deze blog uit hoe transportbedrijven hun grip op chauffeurs kunnen verbeteren. “Een goed coachingsgesprek start met inzicht in rijprestaties.”

Ruim 30 procent van de vrachtwagenchauffeurs is 55 jaar of ouder. Dat staat in de onlangs verschenen Arbeidsmarktrapportage 2024 van het Sectorinstituut Transport & Logistiek (STL). Daaruit blijkt ook dat het aantal 55-plussers in de transportsector in vijftien jaar tijd is gegroeid van 16 naar 30 procent. Deze cijfers bevestigen wat we eigenlijk allemaal al wisten: het chauffeursbestand vergrijst in hoog tempo. Met als resultaat dat de komende jaren veel chauffeurs met pensioen zullen gaan, terwijl de krappe arbeidsmarkt het lastig maakt om goede vervangers te vinden.

Personeel is en blijft de komende jaren dus een heel belangrijk aandachtspunt in de transportsector. Door chauffeurs beter te coachen en begeleiden, kunnen transportbedrijven zowel de prestaties als de tevredenheid van hun chauffeurs verbeteren. Dat helpt om de uitstroom tot een minimum te beperken, zoals ook blijkt uit de Arbeidsmarktrapportage. Op de vraag wat transportbedrijven hadden kunnen doen om hun vertrek uit de sector te voorkomen, geeft 43 procent van de uitgestroomde chauffeurs betere communicatie en meer betrokkenheid van de werkgever als antwoord. Na loonsverhoging (33 procent) volgen antwoorden als betere planning/werktijden (23 procent), minder werkdruk (20 procent) en meer aandacht voor werkplezier (12 procent).

Helpen om betere chauffeurs te worden

Technologie kan helpen om chauffeurs beter te coachen en begeleiden. Slimme telematicasystemen voorzien transportbedrijven van een schat aan data rondom voertuigen en chauffeurs. De Performance Portal van Platform Science vertaalt die data naar overzichtelijke dashboards die concrete inzichten in de prestaties van voertuigen en chauffeurs bieden. Niet om slecht presterende chauffeurs de wacht aan te zeggen, maar om hen te helpen om betere chauffeurs te worden. Een goed coachingsgesprek start immers met inzicht in rijprestaties en de ruimte tot verbetering. Hierbij is het advies van Boogaard om  altijd een positieve benadering te hanteren, door eerst de positieve zaken te bespreken alvorens de groeipunten aan te halen.

Wie een stap verder wil gaan, kan met de Coaching Module terugkerende patronen en trends in het rijgedrag analyseren. Op basis daarvan verstrekt de module aanbevelingen voor verbetering van het rijgedrag. Moet een chauffeur zijn gaspedaal eerder loslaten zodat het voertuig kan uitrollen? Maakt hij of zij onvoldoende gebruik van cruise control? De Coaching Module maakt het mogelijk om daarvoor een uitgebreid coachingsprogramma op te stellen en te controleren of het rijgedrag inderdaad verbetert.

Videobeelden als input voor coaching

Naast de Performance Portal kunnen transportbedrijven ook Video Intelligence inzetten om chauffeurs te coachen en te begeleiden. Deze oplossing bestaat onder meer uit een dashcam die gekoppeld is aan het telematicasysteem van Platform Science. Als het systeem signaleert dat de chauffeur bijvoorbeeld een noodstop maakt, worden korte clips van de dashcambeelden opgeslagen. Dat maakt het mogelijk om het voorval later nog eens terug te kijken en samen met de coach te bespreken. Daarnaast kan de coach de dashcambeelden gebruiken als input voor zijn coachingsgesprekken, bijvoorbeeld om te sturen op  de bediening van het gaspedaal of het gebruik van cruise control.

Video Intelligence biedt ook de mogelijkheid om chauffeurs direct feedback te geven, bijvoorbeeld door een camera naar de chauffeur te richten. Deze beelden worden niet opgeslagen, maar door een slim systeem op basis van artificiële intelligentie voortdurend geanalyseerd. Als de chauffeur in slaap dreigt te vallen of met zijn mobiele telefoon zit te rommelen, krijgt hij of zij meteen een waarschuwingssignaal. Ook op deze manier kan technologie helpen om chauffeurs beter te maken en hen met meer vertrouwen de weg op te sturen.